زنبورهای عسل زمانیکه در گرمای شدید قرار می‌گیرند، بصورت سازمان یافته با این بحران مقابله می‌کنند. در این شرایط گروهی از این حشرات تحت عنوان زنبورهای آبرسان شروع به جمع‌آوری آب می‌کنند.

محققان با روش‌های مصنوعی، گرم کردن محیط کندو، نحوه برقراری ارتباط زنبورهای عسل برای جمع‌آوری آب و انجام کار گروهی جهت تهویه، هوای کندو را مورد مطالعه قرار داده و متوجه اهمیت آب برای حفاظت گروه از گرمای بیش از حد شده‌اند. در شرایط نیاز به آب، زنبورها تا حد ممکن از طریق نوشیدن شهد گل‌ها آب بیشتری بدست می‌آورند، اما در بعضی از شرایط مثل گرم شدن شدید هوای مرکز کندو، جایی که تخمها و زنبور های جوان در آن نگهداری می‌شوند، آنها به آب بیشتری نیاز دارند.

محققان دریافتند که با گرم شدن لانه، زنبورهای کارگر از طریق بال زدن تلاش می‌کنند که گرمای کندو را به بیرون برانند. همچنین صدها زنبور عسل با حرکت نزدیک بهم به صورت یک توده‌ خوشه‌ای از لانه بیرون آمده و با بازکردن مسیری برای جریان هوا باعث کاهش حرارت کندو می‌شوند.

زنبورها همچنین از طریق ایجاد تبخیر باعث سرد شدن محیط می‌شوند. در گرما زنبورهای میانسال با دراز کردن زبان مرتبا درخواست آب می‌کنند و زنبورهای کارگر را به فعالیت وا می‌دارند. این زنبورها 80 درصد وزن بدن خود را با آب پر کرده و به زنبورهای داخل لانه تحویل می‌دهند، سپس زنبورهای تحویل‌گیرنده به ناحیه گرم رفته و آب جمع‌آوری شده را با استفاده از زبان به محل گرم می‌پاشند.

مطلب مرتبط:

چرا باید از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنیم؟

 

کار گروهی و تشکیل یک تیم تنها راه نجات است...!

اینکه یک کسب و کار یا سازمان چگونه کار گروهی را وارد فرهنگ سازمانی کند بسیار مهم است. از جمله فواید کار تیمی ترکیبی جالبی است که از مجموعه مهارت‌های مختلف افراد در تیم ایجاد می‌شود. در کار‌تیمی وظایف همه به یکدیگر مرتبط و موفقیت نهایی به کل تیم وابسته است. تک‌روی باعث درجا زدن تیم می شود و برخلاف تصور همگان هیچ فردی نمی‌تواند به تنهایی پیشرفتی فراتر از سازمان و مجموعه خود داشته باشد.

کار تیمی و چگونگی مدیریت پروژه‌ها مهم‌ترین بخش فرهنگ سازمانی است. ارتباطی که بین اعضا شکل می‌گیرد ایده‌های جدیدی را وارد کار می‌کند. بحث‌ها، گفتگوها و جلسات، مشکلات و گره‌های سازمان را باز می‌کند و به زبان ساده‌تر مسیر رسیدن مجموعه به اهدافش را هموارتر می‌کند.

ارتباطات مهمترین چالش در گروه های کاری

ارتباط موثر مهم‌ترین چالش در کار گروهی است. چرا که اطلاعات و داده‌های افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند. هیچ دو نفری در دنیا مثل هم فکر نمی‌کنند. حتی دوقلوهای همسان. کار و مخصوصا کارهایی که با تکنولوژی‌های جدید در ارتباطند به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. هر کدام از اعضای تیم مهارت‌های خودشان را دارند. این مهارت‌ها در ارتباط با هم معنا پیدا می‌کنند. از این جهت اگر افراد یک مجموعه با هم در ارتباط باشند راحت‌تر می‌توانند کارها را مدیریت کنند.

نکته بعدی در ارتباط موثر، ایده‌ها و ساختارهای جدید کاری است. هر کس نقطه نظرات خاص خودش را دارد. هر کس از دریچه‌ی خاصی به موضوعات نگاه می‌کند. این نگرش‌های مختلف باعث می‌شوند ایده‌های جدیدی شکل بگیرد. ایده‌هایی که باعث رشد کسب و کار می‌شود. این رشد لزوما به معنای بالا رفتن درآمد و سود نیست (هر چند به صورت غیرمستقیم تاثیر زیادی دارد). روتین‌های جدید در مدیریت کسب و کار، جریان بخشیدن به فرایند کاری، مدیریت صحیح منابع انسانی، استفاده از استعدادهای پنهان در کسب و کار و … از دل این گفتگوها و ارتباطات پیدا می‌شوند.

میزیتو (Mizito) به عنوان یک سیستم جامع کسب و کار ابزاریست که دقیقاً به همین منظور تولید شده است.

مطلب مرتبط:

ساخت یک تیم دور‌‌کار در یک دقیقه