در یک شرکت و یا تیم، گفتگو بین افرادی که در حال انجام یک کار مشترک هستند بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای مثال در واحد فروش، تمامی اعضاء باید خیلی سریع در مورد مشتریان و نحوه تعامل، با همدیگه مشورت کنن تا بتونن پاسخی سریع به مشتری‌ها بدن و همه این رو خیلی خوب می دونیم که اگه ارتباط ما با مشتریانمون هر چی سریع‌تر و مستندتر باشه، وفاداری مشتریان به ما هم بیشتر میشه و این یعنی فروش بیشتر.

در مورد بقیه واحدها مثل بخش مالی هم همینطور. برای مرتب کردن اسناد مالی و ارتباطشون با واحدهای دیگه به ابزارهایی برای گفتگو و مشارکت و مشورت نیاز دارن. در مورد واحد فنی هم به صورت خیلی مشخص‌تر این امر دیده می‌شه که ایجاد ارتباط و همکاری و مشورت بین تیم فنی می‌تونه چه اتفاقات خوب و متحیرکننده‌ای رو رقم بزنه.

نمونه‌های خارجی شبکه اجتماعی سازمانی

یکی از شرکت‌های بسیار موفق در دنیا که به شرکت‌ها خدمات ارزشمندی ارائه میده، شرکت Zoho است.

 این شرکت در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون کاربر و مشتری رو تحت پوشش خودش قرار داده و داره به اونا سرویس میده
این شرکت در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون کاربر و مشتری رو تحت پوشش خودش قرار داده و داره به اونا سرویس میده

 

این حجم از تعداد کاربر و مشتری نشون میده که چقدر شرکت‌ها به این محصولات نیاز دارن. این شرکت دائما در حال تولید و خلق محصولاتی هست که کار شرکت‌ها و تیم‌ها رو راحت‌تر می‌کنن.

نمایی از محیط کاربری Zoho Connect (شبکه اجتماعی اختصاصی)
نمایی از محیط کاربری Zoho Connect (شبکه اجتماعی اختصاصی)

این شرکت بعد از اینکه مدتی به مشتریانش سرویس‌های متخلف رو ارائه می‌داد به این نتیجه رسید که باید یک سرویس شبکه اجتماعی اختصاصی برای راحت‌تر شدن کارهای یک مجموعه تولید کنه و برای همین محصولی به نام Zoho Connect رو تولید کرد.

مهمترین اجزایی که این محصول داره عبارتند از:

  • گروه‌های گفتگو (چت)
  • قسمت مدیریت وظایف
  • کانال‌های گفتگو
  • مدیریت رویدادها
  • مدیریت فایل‌ها و ...

با توجه به اینکه این محصول و محصولات مشابه، با فرهنگ بومی ایرانی فاصله زیادی دارند (مثلا در مورد استفاده از تاریخ‌های شمسی و نوع شبکه اجتماعی استفاده شده) ما به این نتیجه رسیدیم تا محصول میزیتو رو تولید کنیم.

نحوه استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی

وقتی شما ابزاری داشته باشید که بتونید برای مجموعه خودتون یک شبکه اجتماعی اختصاصی ایجاد کنید (مثل میزیتو و یا نمونه‌های خارجی) در اولین قدم، شما باید یک میزِکار بسازید و اعضای کل شرکت و یا تیمتون رو به صورت دعوتنامه بهش اضافه کنید. در دومین قدم، گروه‌های کاری خودتون رو که دارن کارهای مشترکی انجام میدن رو شناسایی کنید. در ابتدای کار، گروه‌ها می‌تونن واحد مالی، انبار، تبلیغات، فروش، تولید و خدمات پس از فروش باشن (دقیقا مثل تلگرام به سادگی می‌تونید گروه‌هایی با این عناوین ایجاد کنید و در هر گروه اعضای مربوطه رو اضافه کنید). اگر می‌خواهید به صورت گروهی فقط صحبت کنید می‌تونید از ایجاد گروه عادی استفاده کنید که قابلیت‌های خیلی خوبی به تیم‌هاتون میده ولی اگه در نظر دارید از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مثل ثبت وظایف هر فرد موقع گفتگو و ... استفاده کنید و کارها رو بهتر پیگیری کنید، پیشنهاد می‌شه از گزینه‌هایی مثل ایجاد پروژه در قالب گفتگو استفاده کنید (بعضی محصولات مثل میزیتو این قابلیت رو پشتیبانی می‌کنن).

قابلیت ایجاد پروژه در قالب گفتگو در میزیتو
قابلیت ایجاد پروژه در قالب گفتگو در میزیتو

 

کل کاری که باید در ابتدا انجام بدید فقط همین موارد هستن و به مرور و با استفاده بیشتر از ابزارها، خود به خود از مزیت‌ها و ابزارهای دیگه‌ای که از این قبیل محصولات دارن آشنا می‌شید و بعد متوجه خواهید شد که چقدر راندمان کاریتون زیاد شده و همه چیز داره مرتب انجام میشه و این یعنی موفقیت رو به جلو!

 


در پست‌های بعدی در مورد قابلیت‌ها و همینطور مدیریت بهتر تیم‌ها و اینکه چطور بیشتر از ۷۰۰ شرکت و یا تیم دارن از محصول میزیتو استفاده می‌کنن و کارهاشون رو باهاش مرتب‌تر کردن، بیشتر با شما صحبت می‌کنم.

-- میزیتو، میزکار تو (www.mizito.ir)