تهیه‌ی پروتوتایپ اغلب در مرحله‌ی پایانی فرایند «تفکر طراحی» انجام می‌شود و هدف از آن، کشف واکنش کاربران به پروتوتایپ، معرفی راه‌حل‌های جدید برای مشکلات موجود و تعیین این نکته است که آیا راه‌حل‌های پیاده‌سازی شده موفق بوده‌اند یا خیر. بر مبنای نتایج حاصل از این آزمایش، ممکن است مسائل و مشکلات در مراحل پیشین پروژه بازتعریف شوند تا درک بهتر و مؤثرتری از مشکلات احتمالی کاربران هنگام کار با محصول در محیط مورد نظر حاصل شود.

وقتی هدف، کشف چگونگی ارتباط و برخورد کاربر با محصول است، بدیهی‌ترین روش، آزمایش برخورد و واکنش کاربر نسبت به آن محصول است! ارائه‌ی محصولی کامل و سپس ارزیابی واکنش کاربران، کاری غیرمعقول و بیهوده به‌نظر می‌رسد. در مقابل، طراحان می‌توانند نمونه‌ای ساده را در مقیاس کوچک عرضه کنند و به مشاهده‌، ثبت، ارزیابی، سنجش سطح کارایی بر مبنای عواملی خاص یا برخورد کلی کاربر و واکنشش نسبت به آن بپردازند. این نمونه‌های اولیه را پروتوتایپ می‌نامند که در سطح و اندازه‌ی محصول اصلی نیستند زیرا هزینه و زمان کمتری صرف تولید آنها می‌شود.

پروتوتایپ به طراحان این امکان را می‌دهد که راه‌حل‌هایشان را به روشی متفاوت بررسی کنند (بر پایه‌ی محصولی ملموس و عینی، و نه ایده‌های ذهنی)، همچنین هزینه‌ی شکست را کاهش می‌دهد زیرا وقت و پول کمتری صرف آن می‌شود.

 

شاید تیم براون (Tim Brown) مدیرعامل شرکت طراحی و نوآوری IDEO بهترین تعریف را از پروتوتایپ داشته باشد:
پروتوتایپ مانند سرعت‌گیری است که به ما امکان سرعت گرفتن در آینده را می‌دهد! با صرف زمان برای تهیه‌ی پروتوتایپِ ایده‌هایمان، می‌توانیم از اشتباهات سنگین اجتناب کنیم؛ اشتباهاتی مانند پیچیدگی زودهنگام یا درگیر ایده‌ای ضعیف و بی‌آینده شدن برای مدت طولانی.

به‌طور مثال هنگام تهیه‌ی یک نرم‌ افزار، تیم طراحی احتمالا یک پروتوتایپ کاغذی تهیه می‌کند که به کاربر امکان می‌دهد گام‌به‌گام با آن پیش برود، در نتیجه تیم طراحی و کارشناسان می‌بینند چطور کاربر با برخی مشکلات و وظایف سروکله می‌زند. هنگام طراحی محصول عینی مانند ماوس رایانه، طراحان از مواد مختلفی که امکان آزمایش امکانات اولیه‌ی محصول را به آنها می‌دهد، استفاده می‌کنند. امروزه چاپگرهای سه‌بُعدی تولید پروتوتایپ را سریع و کم‌هزینه کرده‌اند، در نتیجه طراحان می‌توانند پیش از تأیید یک طرح خاص، نمونه‌های قابل‌آزمایش و قابل‌استفاده‌ی آن را بررسی کنند.


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو