وبلاگ میزیتو نرم افزار گانت چارت | چرا نمودار گانت هنوز هم برای مدیریت پروژه کاربرد دارد؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

نرم افزار گانت چارت | چرا نمودار گانت هنوز هم برای مدیریت پروژه کاربرد دارد؟

منتشر شده در ۲ ماه پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۲ ماه پیش

خوانش ۵ دقیقه

نرم‌افزار کاربردی نمودار گانت
نمودار گانت یکی از ابزارهای رایج در مدیریت پروژه است که البته برای موارد دیگری نیز کاربرد دارد. از این ابزار نموداری می‌توان برای ایجاد یک نمای کلی از مراحل هر نوع فعالیت استفاده کرد که شامل وظائف، رویدادها و ... می‌شود. معمولا در بخش چپ صفحه این نمودار، فهرستی از وظائف یا مراحل قرار می‌گیرد. همچنین در مقابل هر ردیف، نواری وجود دارد که نشان‌دهنده فعالیت مورد نظر است. ردیف بالا نیز دارای مقیاس زمانی است. امروزه از نرم افزار گانت چارت برای ایجاد نمودار گانت استفاده می‌شود. در این مطلب از میزیتو با نرم افزار رسم گانت چارت آشنا می‌شوید.
 


تاریخچه نرم افزار گانت چارت
در تاریخچه نمودار گانت، دو نام می‌درخشند که عبارتند از کارول آدامیسکی و هنری گانت. کارول آدامیسکی اولین نسخه از این نمودار را با نام هارمونوگرام ابداع کرد. او این نمودار را در آثار منتشر شده به زبان‌های روسی و لهستانی معرفی کرد. اما کاربرد کمتر این زبان‌ها در دنیای غرب مانعی برای شناخت بهتر نمودار او بود. اما هنری لورنس گانت کسی بود که راهکاری مشابه را در دنیای غرب معرفی کرد و به‌همین‌دلیل عموما از او به‌عنوان مبدع نمودار گانت یاد می‌شود. او مقالات مرتبط با نمودار پیشنهادی خود را بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵ منتشر کرد. اولین استفاده از این نمودار نیز در یک کارخانه مهمات‌سازی آمریکایی در سال ۱۹۱۷ بود.
 


این نمودار در ابتدا به صورت کاغذی در دسترس بود و به صورت دستی ایجاد و مدیریت می‌شد. اما با توسعه دانش نرم‌افزار و راه حل‌های دیجیتالی نرم‌افزارهای نمودار گانت روی کار آمدند. از سوی دیگر به‌دلیل کاربرد بالای نمودار گانت در انواع متدهای مدیریت پروژه، معمولا پلتفرم‌های مدیریت پروژه از جمله میزیتو دارای یک ابزار گانت چارت هستند. به‌همین دلیل است که پلتفرم میزیتو با نام نرم افزار گانت چارت فارسی نیز شناخته می‎شود.


کاربردهای نرم افزار گانت چارت
نرم افزار کشیدن گانت چارت ابزاری کاربردی برای هر فرد و سازمانی است که به سازماندهی و مدیریت زمان، منابع، کارها و نیروها نیاز دارد. این ابزارها همچنین برای مدیریت پروژه‌های دارای ضرب‌الاجل برای انجام کارها مزایای بسیاری دارند. در ادامه کاربردهای اصلی نرم افزار گانت را مرور می‌کنیم.


برنامه‌ریزی وظائف با نمودار گانت
نرم افزار گانت چارت پروژه ابزاری موثر برای سازماندهی وظائف در پروژه است. این نرم‌افزار در مواردی که یک پروژه دارای تعداد بسیار بالایی از وظائف است کاربرد دارد. با این حال فریلنسرها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این ابزار باعث افزایش همکاری تیمی، بهبود برنامه‌ریزی برای انجام کار و اطمینان از تولید بر اساس برنامه‌ زمانی می‌شود.
 
در واقع استفاده از نمودار گانت برای مدیریت وظائف به‌دلیل ایجاد یک نمای کلی از تمامی وظائف و نشان دادن وظائف بر اساس اولویت زمانی، درک بهتری از پروژه را برای مدیران و کارمندان ایجاد می‌کند. در ضمن در هر پروژه برخی از کارها اهمیت بیشتری دارند زیرا عقب افتادن آن‌ها باعث تاخیر در انجام وظائف دیگر می‌شود. بنابراین ابزارهای گانت می‌توانند وابستگی بین کارها را نیز نشان دهند.


برنامه‌ریزی منابع انسانی با نرم افزار گانت چارت
منابع انسانی ابزارهای حیاتی تکمیل کارها هستند. بنابراین مدیریت این منابع در طول پروژه اهمیت بالایی دارد. این مورد نرم افزار گانت چارت به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چه کارهایی و توسط چه کسانی در حال انجام شوند. میزان پیشرفت کار را نیز می‌توان در این نمودار نشان داد. این مساله به مدیران در حل چالش‌های منابع انسانی کمک می‌کند. برای مثال ممکن است بخواهید:

  • فردی دیگر را برای انجام یک وظیفه در نظر بگیرید.
  • فردی دیگر را برای کمک به یکی از پرسنل اعزام کنید.
  • منابع و امکانات بیشتری در اختیار یکی از پرسنل قرار دهید.


برنامه‌ریزی منابع فیزیکی با گانت چارت
از نمودارهای گانت برای برنامه‌ریزی و تخصیص منابع فیزیکی نیز می‌توان استفاده کرد. این نمودار به شما کمک می‌کند که بدانید چه مقدار منابع برای چه کار یا پرسنلی در نظر گرفته شده است و این که آیا این مقدار منابع برای فرآیند و وظیفه مورد نظر کافی است یا نه. امکان ردیابی زمانی وظائف نیز می‌تواند راهنمای شما در این زمینه باشد. بنابراین این نمودار از هدررفت منابع پیشگیری کرده و با استفاده از آن می‌توانید مشکل کمبود منابع فیزیکی را برای کارکنان خود در زمان انجام وظائف به حداقل برسانید.
 
پیگیری مهلت‌های پروژه با نرم افزار گانت چارت
نرم‌افزارهای نمودار گانت دارای نمودارهایی هستند که خط زمانی پروژه را نشان دهند. در مقابل هر وظیفه نیز نواری رنگی وجود دارد که زمان شروع وظیفه، میزان پیشرفت کار، زمان تحویل خروجی کار (مهلت وظیفه) و حتی دیرکرد را نشان می‌دهد. بنابراین این نرم‌افزارها به مدیران پروژه برای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی پروژه در بلند مدت کمک می‌کنند.
 


میزیتو؛ یک نرم افزار گانت چارت فارسی
در حال حاضر نرم‌افزارهای گانت چارت فراوانی به زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر در دسترس هستند. اما اگر به‌دنبال یک ابزار نمودار گانت فارسی هستید، میزیتو بهترین انتخاب برای شما است. شما با استفاده از میزیتو می‌توانید انواع نمودار گانت را با اهداف مختلف مانند مدیریت وظائف، مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع فیزیکی پروژه ایجاد کنید. در ضمن پلتفرم میزیتو امکان مدیریت پروژه با استفاده از متدهای مدیریتی مانند کانبان و اسکرام را در اختیار شما قرار می‌دهد.


سوالات متداول
آیا استفاده از نمودار گانت برای مدیریت کارها ضرورت دارد؟
بدون ایجاد یک نمای کلی از وظائف در چرخه حیات پروژه، مدیریت وظائف پروژه کار آسانی نیست. به‌همین‌دلیل اکثر مدیران موفق و مشهور پروژه از این ابزار برای تسهیل مدیریت تسک‌ها و برنامه‌ریزی پروژه استفاده می‌کنند.


استفاده از نرم افزار نمودار گانت چه مزایایی دارد؟
از مزایای این نمودار می‌توان به ایجاد یک نمای واضح و بصری از پروژه، درک بهتر کلیت پروژه، پیگیری پیشرفت کارها، درک وابستگی‌ها و مدیریت منابع انسانی و منابع فیزیکی پروژه استفاده کرد.


آیا ابزار نمودار گانت کاربرد شخصی هم دارد؟
در هر فعالیت فردی یا فریلنسری که شما بتوانید کار یا مجموعه‌ای از کارها را در قالب یک پروژه تعریف کنید یا کار مورد نظر دارای مراحل مختلف باشد می‌توان از نرم افزار گانت چارت استفاده کرد. 
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!