وبلاگ میزیتو مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی با استفاده از راهکارها و فناوری‌های کاربردی
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی با استفاده از راهکارها و فناوری‌های کاربردی

منتشر شده در ۲ ماه پیش

زمان خوانش ۶ دقیقه

انتشار ۲ ماه پیش

خوانش ۶ دقیقه

اهمیت مدیریت زمان در پروژه‌ های ساختمانی
پروژه‌های ساختمانی حتی در مقیاس کوچک دارای فرآیندهایی متعدد مانند خاکبرداری، گودبرداری، ایجاد فونداسیون، ساخت اسکلت، طبقات و... هستند. بنابراین برخورداری از یک برنامه زمانی برای اطمینان از انجام کارها در مهلت‌های تعیین شده بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر کاهش زمان انجام کارها در عین تضمین کیفیت، باعث کاهش هزینه‌های پروژه می‌شود. بنابراین در این مطلب از میزیتو برخی از راهکارهای مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی را با هم مرور می‌کنیم.
 


مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی چه معنایی دارد؟
مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای موفقیت پروژه‌های ساختمانی است. از سوی دیگر در این پروژه‌ها تعداد بسیار زیادی وظیفه در هر فرآیند تعریف می‌شود که باید در زمان خود انجام شوند. بنابراین مدیریت زمان در این پروژه‌ها باید همراه با مدیریت وظائف باشد.
تعریف مدیریت زمان در حوزه ساخت و ساز شامل مواردی مواردی مانند سازماندهی کارها، تعیین اولویت کارها، تعیین زمان برای شروع و پایان هر کار، بهینه‌سازی عملکرد و رفع موانع انجام کار می‌شود. با راهکارهای مدیریت زمان، مدیران پروژه اطمینان پیدا می‌کنند که پروژه‌ها در محدوده زمان و بودجه تعیین شده پیش می‌روند.
 
در ادامه با برخی از مزایای مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی آشنا می‌شویم:

  • انجام مراحل پروژه در مهلت‌های زمانی تعیین شده
  • انجام کارها در زمان تعیین شده همراه با رعایت استانداردها و موارد ایمنی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان پروژه
  • پیشگیری از هدررفت منابع پروژه
  • افزایش بهره‌وری و کارایی اعضای تیم‌ها
  • تشویق به ارتباط شفاف و بهبود تعامل بین اعضای تیم
  • کاهش ریسک‌های ناشی مرتبط با طولانی شدن زمان اجرا

 

بهترین راهکارها برای مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی
مدیریت زمان موثر در پروژه‌های ساختمانی عامل صرفه‌جویی در زمان و هزینه و همچنین برنامه‌ریزی بهینه است. از سوی دیگر استفاده از راهکارهای مدیریت زمان می‌تواند به کارگران ساختمانی و پیمانکاران کمک کند تا بدون افت کیفیت، کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند. اما از چه تکنیک‌هایی می‌توان برای مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی استفاده کرد؟ در ادامه برخی از این راهکارها را بررسی می‌کنیم.


برنامه‌ریزی همراه با اولویت‌بندی
یک اصل اساسی در مدیریت زمان در حوزه ساخت و ساز، تعریف وظائف پروژه و اولویت‌بندی آن‌ها است. ایجاد یک طرح تفصیلی به شما کمک می‌تواند تا بدانید مهم‌ترین وظائف پروژه کدام وظائف هستند، هر کدام در کدام مرحله قرار دارند و چه منابعی را باید به وظیفه مورد نظر اختصاص دهید. بنابراین این روش به شما در استفاده از موثر از منابع و دستیابی به اهداف در محدوده زمانی مشخص کمک می‌کند. با نرم‌افزار مدیریت وظائف به‌خوبی می‌توانید این کارها را انجام دهید.

 


ایجاد یک جدول زمانی بر اساس اصل واقع‌بینی
تنظیم یک جدول زمانی برای انجام کارها در مدیریت پروژه ساختمانی اهمیت بالایی دارد. با این حال این کار باید با واقع‌بینی انجام شود. برای مثال حتی زمانی که محدودیت زمانی از سوی کارفرما اعلام شده است باید ببینید بر اساس منابع موجود یا قابل تامین، آیا انجام کار مورد نظر در این محدوده زمانی قابل انجام است یا خیر.

در هر صورت ایجاد جدول زمانی باعث می‌شود افراد درگیر در پروژه بتوانند برای هر کار به‌طور موثر برنامه‌ریزی کنند. در ضمن شما باید ریسک‌ها و موانع احتمالی هر کار را نیز از قبل پیش‌بینی و بررسی کنید تا در مواقع بروز این مشکلات بتوانید آن‌ها را برطرف کنید. استفاده از تقویم‌های پروژه یکی از راهکارهای مبتنی‌بر فناوری در این زمینه است.


ایجاد یک سیستم گزارش‌دهی
استفاده از ابزارهای گزارش‌دهی پروژه و پیاده‌سازی چنین سیستمی به شما کمک می‌کند تا میزان پیشرفت پروژه را در هر زمان بررسی کنید. این مساله به‌ویژه زمانی اهمیت می‌یابد که چندین کار مختلف یا حتی چندین پروژه مختلف به‌طور همزمان در حال اجرا باشند. وجود وابستگی بین وظائف نیز بر اهمیت پیگیری پیشرفت کارها می‌افزاید. از سوی دیگر بررسی گزارش‌ها به مدیران پروژه ساختمانی کمک می‌کند که در زمانی کمتر مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها اقدام کنند.


امکانات میزیتو برای مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی
پلتفرم میزیتو یکی از برترین پلتفرم‌های داخلی برای مدیریت زمان پروژه های ساختمانی است. این پلتفرم قابلیت‌های فراوانی دارد که مدیران پروژه با استفاده از آن‌ها می‌توانند از انجام کارها در محدوده زمان و بودجه تعیین شما اطمینان پیدا کنند. میزیتو دارای یک بخش حرفه‌ای با نام کنترل وظائف است که در آن قابلیت‌های متعددی گنجانده شده است. مدیر پروژه یا افراد دارای دسترسی به آن می‌توانند کارهای شخصی خود را در این بخش ایجاد، اولویت‌بندی و مدیریت کنند.
 
برخی از قابلیت‌های دیگر این بخش از پلتفرم جامع میزیتو را با هم مرور می‌کنیم:

  • تعیین و توزیع وظائف بین اعضای تیم‌های کار و تعیین زمان شروع و پایان برای تمامی کارها
  • بررسی کارهای انجام شده، در حال انجام و انجام نشده
  • پیگیری پیشرفت کارها در هر پروژه و پروژه‌های همزمان
  • تعیین وابستگی کارها در ابزارهایی مانند گانت چارت
  • مشاهده تمامی کارها روی خط زمانی در گانت چارت
  • ایجاد تقویم پروژه به‌همراه پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
  • ایجاد هشدارهای دارای زمان‌بندی برای اطمینان از انجام کارها بر اساس مهلت‌های زمانی

 
میزیتو؛ ابزاری قدرتمند برای موفقیت پروژه‌های ساختمانی
کسب‌وکارهای فراوانی از میزیتو برای مدیریت کارها و فرآیندهای خود استفاده می‌کنند. اما میزیتو برای کسب‌وکارهای حوزه ساخت‌وساز دارای بیشترین قابلیت‌های مرتبط است. فعالان این حوزه می‌توانند از میزیتو به‌عنوان ابزاری جامع برای مدیریت وظائف، مدیریت مشتریان، مدیریت زمان، بهبود ارتباط بین اعضای تیم‌های کاری، کاهش هزینه‌های پروژه و... استفاده کنند. برای آشنایی با دیگر بخش‌های کاربردی پلتفرم میزیتو کافی است در صفحه اصلی سایت ما به بخش راهنما مراجعه کنید.


سوالات متداول
استفاده از فناوری چه اثری بر مدیریت زمان در حوزه ساخت و ساز دارد؟
با استفاده از راهکارهای فناوری بررسی پیشرفت کارها و انجام آن‌ها در محدوده زمان تعیین شده برای آن‌ها آسان می‌شود. برای مثال استفاده از ابزارهای کاربردی مانند پلتفرم مدیریت پروژه به تیم‌ها برای نظارت بر پیشرفت پروژه‌های متعدد کمک می‌کند.


خودکارسازی چه تاثیری بر مدیریت زمان در پروژه های ساختمانی دارد؟
وقتی شما بتوانید اقداماتی مانند گزارش‌دهی، ارسال اطلاعات، ارسال ایمیل‌ها و... را خودکارسازی کنید، زمان بیشتری برای مدیریت و انجام کارهای دیگر خواهید داشت.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!