اگر شرکت ها از نقطه نظر عمر و مدت زمان فعالیت به 2 دسته شرکتهای قدیمی و شرکتهای استارت آپ تقسیم کنیم، بحث تحول دیجیتال در شرکتهای قدیمی مهم تر و کلیدی تر خواهد بود. دلیل آن واضح است:  مدل کسب‌وکار استارت آپ ها عموما بر مبنای رفتار مشتریان عصر دیجیتال طراحی شده است. ولی شرکتهای قدیمی تر که قبل از تغییرات عصر دیجیتال شکل گرفته اند، مدل کسب و کارشان بر مبنای مفروضات سنتی زمان تاسیس شکل گرفته است. بنابراین این شرکتها جهت انطباق با بازار جدید، نیاز به تحول دیجیتال خواهند داشت. حال 2 پرسش زیر مطرح می شود:

  • ضرورت تحول دیجیتال: مدیران کسب و کارهای قدیمی تر و سنتی ممکن است بپرسند چرا لازم است کسب‌وکار ما که هم قدیمی تر است و قدرت دارد و هم سهم بازار خوبی دارد یا برند مطرح و خوشنامی است به چنین مسایلی فکر کند؟
  • اگر بخواهیم تحول دیجیتال را در مجموعه پیاده سازی کنیم، از کجا باید شروع کرد؟ چه اقداماتی باید انجام شود؟ کدام تکونولوژی ها باید خریداری شوند و سوالاتی از این دست.
مصادیق کسب و کارهایی که در جامعه امروزی با عدم تحول دیجیتال در ورطه نابودی هستند بسیار نگران کنده است.
مصادیق کسب و کارهایی که در جامعه امروزی با عدم تحول دیجیتال در ورطه نابودی هستند بسیار نگران کنده است.

در پاسخ به پرسش اول، باید گفت که تحول دیجیتال برای شرکتها، مخصوصا کسب و کارهای سنتی یک الزام اکید است که از سوی بازار، مشتریان و روند تغییر سبک زندگی به کسب و کار شما تحمیل می شود. مهم نیست سازمان شما چقدر بزرگ است، چقدر سهم بازار یا قدرت دارید. با تغییر رفتار و ذائقه مشتری، قدرت و سهم بازار شما به تدریج کوچکتر خواهد شد، اگر شما ابتکار عمل را بدست نگیرید. در مقابل، پیاده سازی تحول دیجیتال می تواند تضمین کننده بقای سازمان شما باشد یا در حالتی بهتر، تثبیت کننده سهم بازار شما، و در حالت خیلی عالی، می تواند سهم بازار و حاشیه سود شما را افزایش دهد. بنابراین بحث تحول دیجیتال، بحث بقا و حیات است. سازمانهایی که به تحول دیجیتال به عنوان یک فرآیند تجملاتی نگاه می کنند، هنوز به عمق بحران پی نبرده اند. مصادیق کسب و کارهایی که در جامعه در ورطه نابودی هستند، در حال افزایش است.

اما برای شروع پروژه های تحول دیجیتال باید از کجا شروع کرد. راه اندازی یک سیستم “مدیریت کسب‌وکار” پاسخی است به چگونگی اجرای این تغییر در سازمان.


بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟