یکی از مباحثی که در حال حاضر با طرفداران و مخالفان بسیاری همراه است، مسئله دورکاری است. نکته جالب این است که اکثر مدیرانی که با این شیوه کاری مخالف هستند، نگاهی سنتی داشته و باید توجه داشته باشید که در جهان به شدت متغیر حال حاضر، دیگر چنین نگاه هایی را باید منسوخ‎شده به حساب آورد، با این حال تا چه حد نسبت به مزیت های این امر آگاه هستید؟ اگرچه نمی خواهیم دورکاری را جایگزین شیوه کاری فعلی به حساب آورده و اعلام کنیم که همه افراد و شرکت ها باید به این شیوه رفتار کنند، با این حال این گزینه نیز باید در شرکت شما وجود داشته باشد. درواقع نگاه شما نسبت به این مسئله باید به سمت حالتی اعتدالی برود. در غیر این صورت با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. در همین راستا به بررسی دلایل اهمیت دورکاری خواهیم پرداخت.

یک دورکاری مفید نتیجه استفاده از یک ابزار مناسب است...
یک دورکاری مفید نتیجه استفاده از یک ابزار مناسب است...

1-کارآمدی کارمندان بیشتر خواهد شد

این امر که افراد مجبور نباشند که در ساعت خاصی در شرکت حاضر شده و خارج شوند، کمک خواهد کرد تا برنامه‎ریزی شخصی آنها اولویت اول قرار گیرد. برای مثال ممکن است فردی دچار یک بیماری شده باشد. بدون شک کیفیت کار وی بیش از حد کاهش پیدا خواهد کرد، با این حال از طریق دورکاری، وی تعیین‎کننده ساعت شروع کار خود خواهد بود. به همین خاطر پس از مراجعه به پزشک و کسب میزانی بالاتر از سلامتی، می تواند کار را با کیفیت همیشگی خود انجام دهد، با این حال توجه داشته باشید که برخی از اقدامات بسیار حساس محسوب شده و بهتر است تا ابدا از آنها به صورت دورکاری استفاده نکنید. برای مثال نمی-توان گفت که مدیر بخش انبار و یا مدیرکل شرکت می تواند کارها را به صورت دورکاری انجام دهد. به همین خاطر ایجاد شرکتی که سیاست کاری آن صرفا دورکاری است، دیگر اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که در برخی از صنایع امکان این نوع از فعالیت بیشتر بوده و در برخی دیگر شرایط سخت تر خواهد بود.

2-کارمندان رضایت بالاتری را خواهند داشت

بدون شک همه کارمندان در نزدیکی محل شرکت سکونت نداشته و این امر به معنای آن خواهد بود که بخشی از زمان آنها در مسیر تلف خواهد شد. همچنین این امر ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی را سخت خواهد کرد. برای مثال ادامه فعالیت برای کارمندی که به تازگی مادر شده است، بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود. با این حال چنین کارمندی از طریق دورکاری می تواند هر دو بخش زندگی خود را به خوبی مدیریت کند. همچنین توجه داشته باشید که حتی در بهترین حالت ممکن نیز تمام ساعات اداری به انجام فعالیت های کاری پرداخته نشده و اگر بخواهیم زمان مفیدی را اعلام کنیم، این امر بیش از چهار ساعت نخواهد بود. بدون شک این امر زمان زیادی را از افراد خواهد گرفت. همچنین فراموش نکنید که حقوق فعلی ممکن است ابدا تامین‎کننده نیاز افراد نباشد. به همین خاطر دورکاری امکان پرداختن به فعالیت های دیگر را نیز به وجود خواهد آورد. در واقع وجود امکان دورکاری، امروزه یکی از معیارهای بسیاری از افراد برای انتخاب شغل محسوب شده و فراموش نکنید که شما می توانید برای افزایش بهره وری و رضایت کارمندان خود، امکان دورکاری به صورت موقت و تنها برای چند روز در هفته را نیز ایجاد کنید. بدون شک به هر میزان که راحتی و رضایت کارمندان برای شما مهم تر باشد، آنها نیز حس وظیفه‎شناسی بالاتری را خواهند داشت. به همین خاطر ابدا نباید دورکاری را به معنای کیفیت پایین کار تلقی کرده و آمارها نیز در این رابطه بیانگر نتایج فوق‎العاده است.

3-امکان همکاری با هر فردی به وجود خواهد آمد

تصور این امر که فردی در یک شهر و یا کشور دیگر جزو کارمندان شما باشد، ممکن است کمی سخت به نظر برسد، با این حال دورکاری دقیقا این مزیت را به وجود خواهد آورد. برای مثال فرض کنید که یک فرد توانایی در شهری دیگر وجود دارد، شما می توانید با این شیوه از وی استفاده کنید. در نهایت توجه داشته باشید که دورکاری باعث خواهد شد تا نیاز شما به مکان های بزرگ کاهش پیدا کرده و در هزینه های شرکت نظیر میزان برق و امکانات موردنیاز، صرفه‎جویی شود. از این شیوه به عنوان یکی از اقدامات موثر در زمینه حفظ محیط زیست نیز یاد می شود. علت این امر به این خاطر است که نیاز به حمل و نقل کاهش پیدا کرده و این امر از حجم تولید کربن و ترافیک می-کاهد. از طریق دورکاری حتی بسیاری از اقدامات را می توان با قیمت به مراتب پایین تری انجام داد. برای مثال ممکن است نیاز به تولید محتوا به زبانی دیگر را داشته باشید، بدون شک استفاده از فردی که ساکن همان کشور است، هزینه کمتری را نسبت به افرادی خواهد داشت که حتی ممکن است تسلط کافی را نسبت به زبان موردنظر نداشته و درآمد بالایی را بخواهند. درواقع برای تولید یک محتوای باکیفیت، شما به بهترین مترجمان کشور خود نیاز خواهید داشت. این امر در حالی است که یک فرد معمولی در کشور موردنظر، می تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

4- امکان استخدام بیشتر را فراهم می آورد

بدون شک با در اختیار داشتن یک تیم بزرگ، امکان انجام کارهای بیشتری نیز فراهم خواهد شد، با این حال بسیاری از شرکت ها به علت هزینه-های بالای حتی اجاره یک مکان بزرگ، به دنبال تیمی کوچک هستند که این امر بدون شک در میزان عملکرد آنها تاثیر منفی را به همراه خواهد داشت، با این حال از طریق دورکاری شما عملا به مکانی نیاز نداشته و به این علت که از بسیاری از هزینه های جانبی نظیر بیمه، استفاده از امکانات شرکت و... معاف خواهید شد. این امر زمینه را برای استخدام افراد بیشتر فراهم می‎کند. درواقع طبق آمارها شما از طریق یک استخدام معمولی برابر با همکاری از طریق دورکاری از نظر هزینه است. این امر هزینه های افراد را نیز کاهش خواهد داد. برای مثال نیاز به پرداخت هزینه برای حمل و نقل به صورت کامل از بین خواهد رفت. فراموش نکنید که در جهان امروز افرادی موفق خواهند بود که از تکنولوژی استفاده خوبی را می برند. بدون شک دورکاری نیز از جمله مواردی محسوب می شود که به لطف پیشرفت تکنولوژی مهیا شده است.

5-شما را برندی به‎روز نشان خواهد داد

جالب است بدانید که بسیاری از شرکت ها از امکان دورکاری خود، به عنوان یک عامل افتخار یاد می-کنند. درواقع این امر نشان می دهد که شرکت از شرایط سنتی عبور کرده و استفاده کاملی را از تکنولوژی دارد. برای مثال شرکتی که به صورت دورکاری فعالیت می کند، بدون شک آگاهی کافی در رابطه با نحوه برگزاری یک وبینار را نیز خواهد داشت. در جهان امروز، برای مشتری بسیار مهم است که برندی که قصد خرید محصولات آن را دارد، در چه مرحه به سر می برد. به همین خاطر شما می-توانید با این اقدام، یک وجهه بسیار عالی را به خود ببخشید.

6-مشکلات به مراتب کمتری را به همراه خواهد داشت

اگر در شرایطی مجبور به کاهش تعداد کارمندان خود باشید و یا نیاز به جایگزین کردن افراد حس می شود، بدون شک قطع همکاری با چنین کارمندانی، با مشکلات و هزینه های به مراتب کمتری در مقایسه با یک کارمند معمولی همراه خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که تنوع بیشتر کارمندان، همواره یک مزیت بزرگ بوده و باعث می شود تا خلاقیت های به مراتب بهتری شکل گیرد. همچنین این نکته را فراموش نکنید که حضور افراد در کنار هم ممکن است بسیاری از برخوردها و سوءتفاهم ها را به وجود آورده و زمینه رقابت های ناسالم شکل گیرد، با این حال در دورکاری افراد با یکدیگر ارتباطی را نخواهند داشت که این امر مشکلات مدیریتی شما را نیز کاهش می دهد.

در نهایت این نکته را فراموش نکنید که دورکاری تنها یک شیوه کاری محسوب شده و ابدا جایگزین موارد رایج نیست. به همین خاطر لازم است تا با توجه به نیاز و شرایط خود در این رابطه تصمیم‎گیری کرده و حتی در صورتی که امکان دورکاری کامل وجود ندارد، می توانید از خلاقیت هایی نظیر شبه دورکاری (دورکاری تنها برای چند روز در هفته) استفاده کنید.

جدا از اهمیت دورکاری ابزار استفاده شده برای دورکاری بسیار حائز اهمیت است که در اینجا میزیتو به عنوان یک سرویس "مدیریت کسب‌وکار" پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟