اصول پایه ای انضباط فردی شامل ۴ بعد می شود: خواب تغذیه ورزش تفکر در اینجا توضیحی جامع در رابطه با هرکدام می دهم و اگر هم بعدا توضیحات بهتری و کامل تری پیدا کردم این پست را ویرایش کرده و آن را آپدیت می کنم. خواب سوالاتی برای این قسمت وجود دارد مانند این که : میزان خواب کافی برای من چه قدر هست؟ چگونه می توانم خواب بهتری داشته باشم؟ من خیلی علاقه دارم…

اصول پایه ای انضباط فردی شامل ۴ بعد می شود:

  1. خواب
  2. تغذیه
  3. ورزش
  4. تفکر

در اینجا توضیحی جامع در رابطه با هرکدام می دهم و اگر هم بعدا توضیحات بهتری و کامل تری پیدا کردم این پست را ویرایش کرده و آن را آپدیت می کنم.

خواب

سوالاتی برای این قسمت وجود دارد مانند این که :

میزان خواب کافی برای من چه قدر هست؟

چگونه می توانم خواب بهتری داشته باشم؟

من خیلی علاقه دارم زود بخوابم و به رختخواب هم می رود اما خوابم نمی آید, چه کنم؟

و سوال های دیگر که می توانید و بپرسید و به آن ها پاسخ خواهیم داد.

میزان خواب کافی برای افراد در سن های مختلف متفاوت است اما در مقالات مختلف اشاره شده که خواب کافی خوابی است که شما زمانی که از خواب سیر می شوید بیدار شوید و خودتان بدون دخالت هیچ چیز خارجی  مانند ساعت های زنگ دار و زنگ موبایل یا حتی فرد دیگری از خواب بیدار شوید.

در پاسخ به دو سوال بعدی یعنی این که ما چگونه می توانیم خواب بهتری داشته باشیم و اینکه چرا نمی توانم زود بخوابم, می توانم بگویم که شما اگر یک سری بدیهیات را رعایت کنید قطعا هم می توانید بهتر بخوابید  و هم زود بخوابید اما این بدیهیات ساده چیست؟

نباید ها

نباید ساعت ۸ به بعد غذا بخورید یا چیز های سنگین مصرف کنید.

نباید ساعت ۸ الی ۹ به بعد اصلا با تلفن همراه یا کامپیوتر یا لپ تاپ و …  خود کار کنید زیرا نور آبی موبایل باعث بی خوابی می شود اگر هم مجبور به استفاده شدید حتما اپلیکیشن هایی مانند blue light filter یا اپلیکیشن های دیگر  را نصب کنید تا نور آبی تلفن همراه یا لپ تاپ شما را فیلتر کند.

نباید ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب ورزش کنید زیرا تحقیقات نشان می دهد که ورزش قبل از خواب بر کیفیت خواب اثر می گذارد و باعث اختلال در خواب می شود.

و …

تغذیه

چه غذا هایی بخوریم تا خواب بهتری داشته باشیم؟

چه غذا هایی را کلا نباید بخوریم؟

آیا غذا های سنگین در خواب ما اخلال ایجاد می کنند یا خیر؟

من متخصص تغذیه نیستم اما با کمی تحقیق و مطالعه مقالات گوناگون متوجه شدم که اگر غذای کمتری را در وعده های بیشتر میل کنید خواب بهتری خواهید داشت و مورد دیگر این که سعی کنید قبل از خواب به جای مصرف غذا های سنگین یا شیرینی و … از کمی گردو و بادام یا چای با بونه و گل ساعتی یا دمنوش های دیگر استفاده کنید.

ورزش

دکتر جان ریتی تحقیقات گسترده ای در حوزه تاثیر ورزش بر یادگیری و فعالیت های ما انجام داد و آن را در کتابی به نام جرقه منتشر کرد. دکتر جان ریتی در این کتاب اشاره می کند که اگر کار یا فعالیت سنگین یا پروژه ای بسیار سنگین دارید و می خواهید آن را به بهترین نحو انجام دهید و بهره وری خود را نیز افزایش دهید حتما ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از آن ورزش کنید. برای داشتن انضباط فردی و انجام کار های سنگین که از آن فرار میکنید بهتر است کمی ورزش کنید.

تفکر

شاید یکی از تاثیرگذار ترین فیلم ها در زندگی من فیلم جنگجوی درون است که توصیه می کنم آن را حتما ببینید. پیام این فیلم این است که اگر می خواهید کار هایی فوق العاده انجام دهید که هیچ کس قادر به انجام آن ها نیست باید در زمان حال باشید و از مسیر لذت ببرید.

بعضی از افراد زمانی که در محل کار هستند و دارند کار می کنند فکرشان پیش خانواده یا … است زمانی که در حال استراحت هستند فکرشان پبش کارشان است و زمانی که کنار خانواده شان هستند فکرشان پیش مسائل یا اتفاقات کاری و … است. در این صورت مغز شما در حالت حوزه خاکستری است یعنی نه کاملا در حال انجام کاری است و نه کاملا در حالت استراحت است و این موضوع به شدت بهره وری شمارا کاهش می دهد.

اگر به این اصول پایه ای توجه کنید، قطعا به انضباط فردی بالایی دست پیدا می کنید.

بزرگی میگفت : برای اینکه با چیزی خو بگیرید و در آن پیشرفت کنید, باید اطرافتان را پر از موضوعات مرتبط به آن کنید.

نویسنده: حسین لسانی


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو