مدیریت صحیح در هدایت تیم را جدی بگیرید.

مدیریت پروژه و هدایت تیم، توانایی یک مدیر برای انجام پروژه‌ها و هماهنگ‌کردن اهداف نهایی پروژه با اعضای تیم است. سیستم مدیریتی یک تیم معمولا شامل یک مدیر، اعضای یک تیم، مهارت‌های ارتباطی، شنوندگان فعال، تعیین هدف، ایجاد فضای فعالیتی مثبت و اغلب یک نرم‌افزار مدیریت پروژه است که به همه کمک می‌کند تا کارآمد و سازمان‌دهی شده‌ عمل کنند. نقش موثر مدیریت در هدایت تیم باعث می‌شود تا اعضای تیم انگیزه بیشتری برای فعالیت و مشارکت در پروژه داشته باشند. برخی از نکاتی که به شما در هدایت موفقیت‌آمیز یک تیم کمک می‌کنند را در ادامه این مطلب می‌خوانیم.

هدایت تیم - وبلاگ میزیتو
هدایت تیم - وبلاگ میزیتو

نشانه‌های مدیریت و هدایت موفق تیم را بشناسید

هیچ فرمول واحدی برای تعیین تمامی اقداماتی که برای هدایت موفق تیم لازم هستند وجود ندارد، ولی چندین مورد تعیین‌کننده وجود دارند که مدیریت و هدایت قوی یک تیم به آن‌ها بستگی دارد.

مدیریت موفق یک گروه کاری، زمانی ممکن می‌شود که همه اعضا درک روشنی از مسئولیت‌های خود و تمایل به دستیابی به اهداف سازمانی داشته باشند و بررسی منظم این مسائل توسط مدیران و سرپرستان انجام شود. همچنین یک مدیر موفق زمانی را برای گوش دادن به مشکلات و دریافت بازخوردهای کارکنان اختصاص می‌دهد. سپس با الگوبرداری و بررسی آن‌ بازخوردها، از طریق انجام به موقع وظایف و شفاف ماندن در مورد چالش‌های کاری و نحوه انجام آن‌ها، مسائل موجود در محیط کار را حل می‌کند.

راهکارهای هدایت موثر تیم‌های کاری کدامند؟

یک رهبر یا مدیر تیم باید اطمینان پیدا کند که کارمندان در مورد محیط کار احساس خوبی داشته باشند، زیرا این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی بر موفقیت کسب و کار داشته باشد. به عنوان مثال، زمانی که مدیران به‌طور موثری تیم‌های خود را هدایت کرده و کارکنان احساس شادی و ارزش می‌کنند، عملکرد آن‌ها و سطح امنیت شغلی کارمندان افزایش می‌یابد و در نتیجه راندمان کار آن‌ها بالا می‌رود. جدای از ایجاد یک محیط کاری مثبت و اطمینان از همسویی همه اعضای تیم با اهداف سازمانی، هدایت موثر تیم، مزایای دیگری نیز دارد. در ادامه، برخی از راهکارهای مدیریت و هدایت موثر تیم را بیان می‌کنیم.

ایجاد فضای مثبت در محیط کار برای هدایت موثر تیم

برای افزایش میزان جو مثبت در حوزه فعالیت یک تیم، مدیران می‌توانند بازخورد کارمندان از محیط کاری را دریافت کرده و سپس بر اساس آن عمل کنند. استفاده از بازخورد اعضا در هدایت تیم، به آن‌ها نشان می‌دهد که نظرشان اهمیت دارد. همچنین مدیران باید تعادل زندگی کاری را در اولویت قرار دهند. کارکنانی که بیش از حد کار می‌کنند در معرض خطر فرسودگی و بی‌انگیزه شدن هستند.

به‌عنوان یک مدیر سازمان، کارمندان را تشویق کنید تا دفتر را به موقع ترک کنند. اگر شرایط کسب و کار اجازه می‌دهد، برنامه کاری انعطاف‌پذیرتری را دنبال کنید، تا کارمندان بتوانند اختیار بیشتری در مورد زمان شروع و پایان داشته باشند. این مسائل به ایجاد یک محیط کاری مثبت برای هدایت بهتر تیم کمک می‌کند.

مدیریت تیم - وبلاگ میزیتو
مدیریت تیم - وبلاگ میزیتو

برقراری و حفظ ارتباطات موثر در فضای تیم

همه اعضای یک تیم می‌خواهند که در جریان پروژه‌ها، اهداف و ضرب‌الاجل‌ها قرار بگیرند. بنابراین ضروری است که با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید و آن‌ها را در مورد اتفاقات درون‌سازمانی مطلع کنید. همچنین برای هدایت تیم باید اعضا را به ارائه بازخورد تشویق کنید تا احساس کنند که می‌توانند در مورد هر سوال یا مشکلی که در محیط تیم پیش‌ می‌آید، به شما مراجعه کنند. بنابراین به‌عنوان یک مدیر سازمان، برقراری ارتباطات موثر با کارکنان بسیار مهم است.

تایید عملکردهای مثبت اعضای تیم

به‌عنوان یک مدیر، با ارائه بازخورد مثبت به کارکنان خود، به ایجاد اعتماد به نفس و تشویق آن‌ها برای مشارکت بیشتر در آینده، کمک می‌کنید. بنابراین بسیار مهم است که دستاوردهای آن‌ها و تلاشی که آن‌ها انجام می‌دهند را تایید و تصدیق کنید. آن‌ها را تشویق به استفاده از خلاقیت خود کرده و اطمینان حاصل کنید که همه در مورد آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، کاملا آگاه هستند.

کمک خواستن از اعضا و پذیرش اشتباهات

اعضای تیم شما از شما به‌عنوان یک مدیر انتظار ندارند که هیچ‌گونه اشتباهی در هدایت تیم مرتکب نشوید. بنابراین اگر احساس می‌کنید به کمک نیاز دارید، از کمک گرفتن از اعضای تیم خودداری نکنید و اگر اشتباهی مرتکب شدید، آن را بپذیرید. این راهکار به آن‌ها و به شما احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌دهد.

قاطعیت داشتن به‌عنوان یک مدیر

یک مدیر خوب باید بتواند اقتدار و قاطعیت خود را در هدایت تیم و کارهای آن‌ها اثبات کند و تصمیمات مهمی برای تیم بگیرد. در نقش مدیریتی، فضایی برای عدم قاطعیت و تصمیمات بدون فکر وجود ندارد. بنابراین بسیار مهم است که با در نظر گرفتن جوانب مختلف، اهداف خود را انتخاب کنید و با قاطعیت آنچه را که فکر می کنید برای کسب و کار بهترین است پیش ببرید.

مدیران موفق و هدایت تیم‌ها - وبلاگ میزیتو
مدیران موفق و هدایت تیم‌ها - وبلاگ میزیتو

واگذاری کارها را به افراد مناسب در تیم

بخشی از اهمیت برقراری روابط موثر و سازنده با اعضای تیم و شناخت آن‌ها را به‌صورت فردی، این است که بتوانید نقاط قوت آن‌ها را ارزیابی کنید. افراد در نقش‌هایی که احساس می‌کنند می‌توانند بهترین مهارت‌های خود را به کار بگیرند، بهتر عمل می‌کنند و بیشتر درگیر نقش‌ها و وظایف خود در تیم می‌شوند. بنابراین توزیع نقش‌ها و وظایف و تفویض اختیارات به هر یک از اعضا، تاثیر قابل‌توجهی بر بهره‌وری تیم دارد.

مدیریت تعارضات در محیط کاری

هنگامی که در محل کار یک تیم، درگیری به‌وجود می‌آید، نباید آن را نادیده گرفت. چشم بستن بر روی چنین اتفاقاتی می‌تواند منجر به ایجاد یک جو منفی شود و می‌تواند پیامدهایی برای بهره‌وری کارکنان داشته باشد و ارتباطات بین اعضای تیم نیز ممکن است آسیب ببیند. هنگامی که مشکلی پیش می‌آید، بسیار مهم است که بلافاصله قبل از ایجاد درگیری و تعارض به آن پرداخته شود.

ارائه یک الگوی مناسب از خود به‌عنوان مدیر

کارکنان شما برای راهنمایی و الهام گرفتن به شما به‌عنوان یک الگو نگاه خواهند کرد؛ بنابراین ضروری است که الگوی خوبی برای جلب احترام آن‌ها باشید. اگر از آن‌ها انتظار رفتار حرفه‌ای در محیط کار و تعهد کافی به کارشان را دارید، بسیار مهم است که خودتان نیز این گونه باشید. برای این امر مهم است که به کار خود تعهد داشته و به‌دنبال توسعه حرفه خود باشید و از تیم خود نیز در انجام این کار حمایت کنید.

موفقیت یک تیم به هدایت موثر یک مدیر برجسته بستگی دارد

اولین کاری که مدیران موفق انجام می‌دهند این است که اعضای تیم خود را با راهبردهای مناسب و برگرفته از بازخوردهای آنان، هدایت می‌کنند. آن‌ها برای هر کدام از اعضای تیم وقت می‌گذارند تا به آن‌ها نشان دهند چگونه می‌توان کارها را بهتر انجام داد. همچنین مدیران موفق، اعضای تیم خود را تشویق و حمایت کرده و سایر منابع مورد نیاز برای پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کنند.

برای هدایت تیم به‌طور موثر یک مدیر باید به نظرات و انتقادات اعضای گروه خود را بشنود، سوال بپرسد و بازخورد سازنده دریافت کند. اگر می‌خواهید یک تیم را با موفقیت هدایت و مدیریت کنید، باید این راهکارها را به‌خوبی در محیط کار پیاده‌سازی کنید.

بهترین ابزار هدایت تیم

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و مدیریت تیم بهترین ابزارهای مدیریت و هدایت تیم هستند. با انتخاب یک نرم افزار هدایت تیم می‌توانید درصد موفقیت تیم خود را به شدت افزایش دهید.

استفاده از میزیتو به عنوان یک نرم افزار هدایت و مدیریت تیم تا ۵ کاربر رایگان است و بهترین ابزار برای هدایت تیم شما خواهد بود.


مطلب مرتبط:

راندمان کارکنان و بهترین روش‌های افزایش آن | کارآمدترین روش‌ها را بشناسید